Geschreven door: Javier Cordromp

Geschreven door: Javier Cordromp

Rijangst na een ongeluk

Leestijd 2 minuten

Autorijden is voor velen een alledaagse bezigheid, maar na een ongeval kan de angst om achter het stuur te kruipen overweldigend zijn. In dit artikel gaan we dieper in op het fenomeen rijangst, de oorzaken, symptomen en hoe je deze angst kan overwinnen.

Wat is rijangst?

Rijangst is de angst of het onbehagen dat iemand ervaart bij het idee of de daad van autorijden. Deze angst kan variëren van lichte zenuwen tot ernstige paniekaanvallen tijdens autorijden. Vaak zitten mensen dan zeer gespannen achter het stuur en vermijden het liefst autorijden helemaal. 

Hoe ontstaat rijangst?

De oorsprong van rijangst kan variëren. In veel gevallen is een eerdere negatieve ervaring, zoals een verkeersongeval, de primaire trigger. De herinnering aan het ongeval, of je nu iemand hebt geraakt of geraakt werd, kan leiden tot verhoogde angst bij autorijden, uit angst dat het opnieuw zal gebeuren. Ook kunnen externe factoren, zoals hoge verkeersdichtheid of rijden in onbekende gebieden, de angst versterken.

Symptomen van rijangst?

Er zijn verschillende symptomen van rijangst, waaronder:

  • Overmatig zweten
  • Hartkloppingen
  • Trillen of beven
  • Vermijden van bepaalde wegen of situaties
  • Het gevoel dat je wilt vluchten of de auto wilt stoppen
  • Paniekaanval tijdens autorijden

Kan de verzekering iets doen?

Veel mensen vragen zich af of er rijangst vergoedingen zijn vanuit de verzekering. In sommige gevallen kan een verzekering therapie of begeleiding dekken om rijangst te behandelen, vooral als het direct gerelateerd is aan een ongeval dat onder de dekking valt. Het is altijd raadzaam om contact op te nemen met je verzekeringsmaatschappij om te informeren naar de mogelijkheden vanuit de letselschadeverzekering. Lees gelijk verder over hoe je een goede verzekering kan kiezen! 

Hoe overwin je rijangst?

Rijangst overwinnen vraagt tijd en inspanning. Hier zijn enkele stappen die je kunt overwegen:

Erkenning: Accepteer dat je angst hebt en dat dit een normale reactie kan zijn na een traumatische gebeurtenis.

Zoek professionele hulp: Een therapeut kan technieken aanbieden, zoals cognitieve gedragstherapie, om met je angst om te gaan.

Rijvaardigheidstraining: Overweeg een opfriscursus of gespecialiseerde training voor mensen met rijangst.

Rijd met een vertrouwenspersoon: Begin met korte ritten samen met iemand die je vertrouwt.

Stel jezelf bloot aan je angst: Ga stap voor stap verder en verhoog geleidelijk je blootstelling aan het autorijden.

Opfris cursus: Als je rijangst hebt kan het lastig zijn om alleen op pad te gaan. Het is daarom goed om een opfris cursus te doen. Hier wordt het zelfvertrouwen weer teruggewonnen en worden ook vaardigheden opnieuw behandeld en verbeterd. Is dit iets voor jou? Neem dan contact met ons op!

Lees hier nog meer tips om je rijangst te overwinnen!

Rijangst kan een verlammend effect hebben, maar met de juiste begeleiding en ondersteuning is het mogelijk om de weg met vertrouwen weer te betreden. Als je symptomen van rijangst ervaart, onthoud dan dat je niet alleen bent en dat er hulp beschikbaar is.

Bekijk hier ook gelijk ons aanbod van gratis proeflessen, lespakketten en spoedcursussen!

Geschreven door Javier Cordromp

Ik ben 23 jaar en heb een Bachelor in Ondernemerschap en Retail Management. Gedreven door leergierigheid en inspiratie ben ik begonnen als content writer. Sinds 2018 heb ik al diverse artikelen geschreven voor partijen waaronder Nationale Rijschool.

Javier Cordromp
Javier Cordromp

Hulp nodig bij je lespakket?

Hoeveel lessen heb je nodig?

© Copyright Nationale Rijschool
Alle informatie is onder voorbehoud van prijswijzigingen, typefouten, vergissingen en marktontwikkelingen.
Tarieven
Spoedcursus
Proefrijles
Locaties
Vacatures
carlinkcrossmenu
×