Geschreven door: Javier Cordromp

Geschreven door: Javier Cordromp

Gevaarherkenning op je theorie-examen: alles wat je moet weten!

Leestijd 3 minuten

Het onderdeel gevaarherkenning is een verplicht onderdeel van je auto theorie-examen. Het test je vermogen om mogelijke gevaarlijke situaties op de weg snel te herkennen en daarop te handelen. In dit artikel duiken we dieper in op wat gevaarherkenning precies inhoudt, hoe je kunt reageren in verschillende situaties, en geven we je tips om je voor te bereiden op de gevaarherkenningsvragen tijdens het examen.

Wat is gevaarherkenning?

Gevaarherkenning is het proces waarbij je mogelijke gevaarlijke situaties op de weg herkent voordat ze een daadwerkelijk probleem worden. Hiervoor is een combinatie van observatie, anticipatie en de juiste reactie nodig. Tijdens het gevaarherkenning examen krijg je 25 verschillende situaties voorgelegd waarin je moet beslissen of je moet remmen, gas loslaten of niets doen. Je mag bij dit onderdeel 12 vragen fout hebben.

Remmen

Remmen is het antwoord in situaties waar er een direct gevaar is en remmen nodig is om een aanrijding of gevaar te voorkomen. Het is belangrijk om te weten wanneer remmen de juiste keuze is, zoals bij:

  • Dieren
  • Kinderen
  • Iets wat met een kind te maken heeft, denk hierbij aan een bal of iets dergelijks. De kans is groot dat het kind er achteraan gaat. 
  • Drempel voor je neus
  • Gevaarlijke situatie voor je
  • Onoverzichtelijke bocht
  • Stoplicht op rood of oranje

Heb je twijfels? Dan is vaak remmen het antwoord. Dit is de veiligste optie. 

Gas loslaten

In sommige situaties is het voldoende om enkel het gas los te laten en zo de snelheid te verminderen zonder volledig te stoppen. Dit is vaak van toepassing als er een mogelijk gevaar in de verte is. Denk hierbij aan:

  • Drempel in de verte
  • Bocht in de verte
  • Er komt een tegenligger op je af zoals een auto of vrachtwagen, maar deze is nog ver.
  • Een waarschuwingsbord voor bijvoorbeeld een kruispunt in de verte. Ook al zie je geen andere weggebruikers, het bord waarschuwt je niet voor niks. 
  • Ligt er sneeuw en er komt een tegenligger. Bij remmen zal je in een slip raken en controle verliezen. 

Niets doen

Er zijn ook momenten waarop de beste reactie is om niets te doen en je snelheid of richting te behouden. Dit geldt voor situaties waarin alles overzichtelijk is en er geen direct gevaar is. Dit is bij situaties zoals:

  • Zie je niets, dan hoef je niets te doen
  • Gebeurt er niets, dan hoef je niets te doen
  • Rij je stapvoets (20 km per uur), dan doe je 9 van de 10 keer ook niets. 

Gevaarherkenning tips

Borden

Verkeersborden zijn erg belangrijk in gevaarherkenning. Ze informeren je over de verkeersregels, waarschuwen voor gevaren, en geven aanwijzingen. Kennis van verkeersborden is een must voor een goede gevaarherkenning. Bekijk een overzicht van alle verkeersborden!

Het weer

Weersomstandigheden zoals regen, mist en sneeuw kunnen de omstandigheden beïnvloeden. Het is goed om je rijstijl aan te passen aan het weer, zoals door meer afstand te houden en je snelheid te verminderen. Denk hierbij aan het voorbeeld van gas loslaten. Moeite met rijden in de regen? Bekijk onze tips voor rijden in de regen!

Omgeving

De omgeving waarin je rijdt, kan ook invloed hebben op gevaarherkenning. In stedelijke gebieden moet je bijvoorbeeld alert zijn op kinderen en fietsers, terwijl in landelijke gebieden dit niet zo snel nodig is. 

Snelheid

Kijk goed naar je snelheid. Rij je hard en er komt een onoverzichtelijke bocht aan in de verte. Dan moet je ervoor zorgen dat je de gepaste snelheid rijdt, met daarbij het gepaste antwoord. 

Wanneer moet je remmen en wanneer gas loslaten?

De beslissing om te remmen of gas los te laten hangt af van de situatie. Over het algemeen moet je remmen in situaties waar een snelle vermindering van snelheid nodig is. Gas loslaten is een goede optie als er iets in de verte is en je meer tijd hebt om te reageren en het niet nodig is om volledig te stoppen.

Andere onderdelen van het theorie-examen

Naast gevaarherkenning zijn er ook de onderdelen verkeersregels en verkeersinzicht bij het theorie-examen. Benieuwd hoe die eruit zien? Bekijk alle onderdelen van het theorie-examen!

Door je te verdiepen in wat gevaarherkenning inhoudt en door veel te oefenen, vergroot je je kans om het onderdeel gevaarherkenning van je theorie-examen succesvol af te ronden. Veiligheid op de weg begint met een goede voorbereiding, dus neem de tijd om je goed in te lezen en te oefenen.
Wil jij graag je rijbewijs halen bij Nationale Rijschool? Bekijk onze gratis proefles, lespakketten en spoedcursus!

Geschreven door Javier Cordromp

Ik ben 23 jaar en heb een Bachelor in Ondernemerschap en Retail Management. Gedreven door leergierigheid en inspiratie ben ik begonnen als content writer. Sinds 2018 heb ik al diverse artikelen geschreven voor partijen waaronder Nationale Rijschool.

Javier Cordromp
Javier Cordromp

Hulp nodig bij je lespakket?

Hoeveel lessen heb je nodig?

© Copyright Nationale Rijschool
Alle informatie is onder voorbehoud van prijswijzigingen, typefouten, vergissingen en marktontwikkelingen.
Tarieven
Spoedcursus
Proefrijles
Locaties
Vacatures
carlinkcrossmenu