Geschreven door: Javier Cordromp

Geschreven door: Javier Cordromp

Terugschakelen: Zo efficiënt mogelijk

Leestijd 2 minuten

Voor velen is terugschakelen een lastig onderdeel. De kunst van het terugschakelen in een auto kan daadwerkelijk zorgen voor een soepelere, meer gecontroleerde en efficiëntere rijervaring. In dit artikel duiken we dieper in op het proces van het terugschakelen, inclusief wanneer en hoe dit op de meest effectieve manier gedaan moet worden.

Wat houdt terugschakelen in?

Terugschakelen, een essentiële vaardigheid in het beheersen van de manuele, oftewel handgeschakelde, transmissie, houdt in dat je de auto van een hogere naar een lagere versnelling schakelt, meestal om de snelheid te verminderen of om meer kracht te leveren aan de wielen. Het terugschakelen van je auto helpt bij het handhaven van de optimale rotaties per minuut (RPM) en bevordert een veilige en efficiënte rijervaring. Meer weten over schakelen? Lees hier verder over de KRAS methode.

Welke versnelling bij welke snelheid

Het antwoord op de veelgestelde vraag "wanneer moet je schakelen?" hangt grotendeels af van de snelheid waarmee je rijdt. Let op, dit kan verschillen per auto, maar hieronder een algemene gids die je kunt volgen:

1e versnelling: Gebruikt bij het starten vanuit stilstand, geschikt voor snelheden tot 10-20 km/u.

2e versnelling: Geschikt voor snelheden tussen 20-40 km/u.

3e versnelling: Optimaal voor snelheden tussen 40-60 km/u.

4e versnelling: Gebruik deze versnelling bij snelheden van 60-80 km/u.

5e versnelling (indien beschikbaar): Deze versnelling is bedoeld voor snelheden boven de 80 km/u.

6e versnelling (indien beschikbaar): Geschikt voor snelheden boven 100 km/u.

Wanneer terugschakelen naar 1?

Het "wanneer terugschakelen naar 1" is een veelvoorkomende vraag die veel beginners hebben. In principe zou je naar de eerste versnelling moeten terugschakelen als de auto bijna tot stilstand is gekomen of volledig is gestopt (tussen de 10-20 km/u en daaronder). Dit is vaak het geval bij het naderen van een stoplicht of bij het inrijden van een parkeerplaats. Het is belangrijk om te vermijden dat je in de eerste versnelling schakelt terwijl de auto nog met een aanzienlijke snelheid rijdt, dit zorgt namelijk voor aanzienlijke slijtage aan de transmissie en in ergere gevallen kan het zelfs de motor kapotmaken. 

Terugschakelen van 4 naar 2

Het proces van terugschakelen van 4 naar 2 kan noodzakelijk zijn tijdens het verminderen van de snelheid of bij het naderen van een scherpe bocht. In dit scenario, zou je eerst de koppeling in moeten drukken, vervolgens de versnellingspook naar de tweede versnelling schakelen, afremmen tot de juiste snelheid van de versnelling en dan langzaam de koppeling loslaten terwijl je tegelijkertijd een beetje gas geeft om de auto soepel te laten lopen. Dit bevordert een soepele overgang en voorkomt het schokken dat vaak geassocieerd wordt met onervarenheid in het terugschakelen.

Ga je binnenkort op voor je praktijkexamen? Bekijk hier onze 10 tips zodat jij in 1 keer slaagt!

We hopen dat dit artikel je heeft geholpen in het begrijpen van het proces van het terugschakelen in een auto. Door deze technieken toe te passen, kun je genieten van een veiliger en meer gecontroleerde rijervaring.

Zo snel mogelijk de weg op? Bekijk hier onze proefles, lespakketten en spoedcursus!

Geschreven door Javier Cordromp

Ik ben 23 jaar en heb een Bachelor in Ondernemerschap en Retail Management. Gedreven door leergierigheid en inspiratie ben ik begonnen als content writer. Sinds 2018 heb ik al diverse artikelen geschreven voor partijen waaronder Nationale Rijschool.

Javier Cordromp
Javier Cordromp

Hulp nodig bij je lespakket?

Hoeveel lessen heb je nodig?

© Copyright Nationale Rijschool
Alle informatie is onder voorbehoud van prijswijzigingen, typefouten, vergissingen en marktontwikkelingen.
Tarieven
Spoedcursus
Proefrijles
Locaties
Vacatures
carlinkcrossmenu
×