Pas op! Trein!

Op een veilige en correcte manier een treinovergang passeren is belangrijk voor jouw verkeersveiligheid. In zowel de rijlessen als bij het opgaan voor het rijbewijs kan een spoorwegovergang een lastig obstakel zijn, want je moet goed weten hoe je hier correct en veilig overheen kan rijden. Door je kennis te vergroten over spoorwegovergangen vergroot je jouw slagingskans op het examen en voel je je tijdens het autorijden straks na het slagen voor jouw rijbewijs zekerder als je over een spoorwegovergang moet.

Wat is een spoorwegovergang?

Een spoorwegovergang is een kruising van een trein met een autoweg of met een voet- of fietspad. Een spoorwegovergang is altijd voorzien van markeringen, zodat de bestuurder tijdig gewaarschuwd wordt. Van spoorwegovergangen zijn er in Nederland twee verschillende soorten; bewaakte en onbewaakte spoorwegovergangen.

Markeringen van spoorwegovergangen

In jouw theorieboek en bij het theorie-examen van het CBR wordt verwacht dat je de markeringen kent van spoorwegovergangen. Er zijn nogal wat verkeersborden en voorzorgsmaatregelen getroffen om een spoorwegovergang te markeren en die moet je allemaal kennen. Bekijk hier alle Nederlandse verkeersborden, waaronder ook de verkeersborden voor spoorwegovergangen (J-serie en BB-bewaking). Eentje daarvan is het Andreaskruis, die aangeeft om hoeveel sporen het gaat bij een spoorwegovergang. Een enkel kruis betekent één spoor en twee kruizen betekent dat er twee of meerdere sporen zijn.

Verkeersbord spoorwegovergang

Een bewaakte spoorwegovergang

Een bewaakte spoorwegovergang wordt zo genoemd, omdat er vroeger mensen de spoorwegovergang letterlijk stonden te bewaken. Tegenwoordig zijn bewaakte spoorwegovergangen met slagbomen en knipperlichten om aan te geven dat er een trein aan komt en dat je niet door kunt rijden. Die systemen werken automatisch.

Als autobestuurder let je het meeste op de waarschuwingslichten. Gaan de lichten knipperen dan moet je stoppen, rij in geen geval door want dan ben je sowieso gezakt op je rijexamen. Zet je motor uit, de auto eventueel op de handrem als je op de helling staat naar de spoorwegovergang en wacht tot de trein gepasseerd is. Reageer vervolgens nog niet als de slagbomen opengaan, want er kan nog een tweede trein aankomen. Pas nadat de waarschuwingslichten gedoofd zijn, kun je veilig over de spoorwegovergang heenrijden. Doe dit met een matige snelheid en hou ondertussen je stuur goed recht (je voelt het spoor en dat kan je stuur wat uit je handen slaan als je er niet op bedacht bent).

Spoorwegovergang in Nederland

De onbewaakte spoorwegovergang

In Nederland komen ze steeds minder voor, maar ze zijn er nog wel: de onbewaakte spoorwegovergangen. Deze zijn gevaarlijker dan de bewaakte spoorwegovergangen, want hier ontbreken de waarschuwingslichten en de automatische slagbomen. Bij deze spoorwegovergangen moet je op basis van jouw eigen zintuigen (zicht en gehoor) oversteken. De onbewaakte spoorwegovergang wordt enkel gemarkeerd met een stopbord en met een Andreaskruis. Vaak gaat het om spoorwegovergangen met slechts een spoor, dus ben je er wel vlug overheen.

Om als autobestuurder veilig over een onbewaakte spoorwegovergang te komen, is het verstandig om links en rechts te kijken en die controle steeds te herhalen totdat je er zeker van bent dat er geen trein aankomt. Met je gehoor heb je nog een extra hulpmiddel om te checken of er geen trein aankomt, draai dus je raampje iets open om te kunnen luisteren. Kijk vervolgens na deze controles in aanloop naar de oversteek van de spoorwegovergang ook verder dan het spoor. Vooral bij de wat kleinere onbewaakte spoorwegovergangen is het soms zo dat slechts een auto tegelijkertijd over de spoorwegovergang heen kan. Pas dan de voorangsregels die daar worden aangegeven toe of communiceer met de andere weggebruiker wie er eerst het spoor overgaat.

Spoorweg Nederland

Auto valt stil op een spoorwegovergang

Het ultieme rampscenario bij een spoorwegovergang is het stilvallen van jouw auto of het vast komen te zitten in het spoor met je fiets. Bedenk je in die gevallen geen seconde en vlucht jouw auto uit of laat je fiets achter. Dit is maar materieel, jij moet vlug daar weg. Bij een bewaakte spoorwegovergang heb je tussen het sluiten van de slagbomen en de komst van de trein zo'n 15 seconden. Bij een onbewaakte spoorwegovergang is er geen referentie en verschilt de komst van de trein per situatie. Treinen rijden in ieder geval ontzettend hard en kunnen niet remmen, dus vlucht zo snel als je kunt.

Auto stilgevallen op het spoor

Gerelateerd

Proefrijles
Spoedcursus
Lespakketten
Locaties
Blog
carcrossmenu
×