nederland rijles

6 beste tips tegen rijangst

Last van rijangst? Je bent niet de enige. Volgens onderzoek hebben ruim een miljoen mensen in Nederland last van rijangst. Lang niet iedereen durft ervoor uit te komen. Er zijn verschillende aspecten waar je angstig voor kunt zijn, bijvoorbeeld snelwegangst, het rijden in het donker of rijden op onbekende wegen. Het kan ook zijn dat je na een (traumatische) gebeurtenis niet meer durft te rijden, zoals een auto-ongeluk. Het is allemaal begrijpelijk, want autorijden is zo makkelijk nog niet. Maar je kunt het! Onderneem vandaag nog actie tegen jouw rijangst met deze 6 tips. Let’s do this!

1. Overtuig jezelf dat je het kan

Jouw brein is super krachtig. Overtuig jezelf dat je het autorijden aankan en durft. Wat is het ergste dat er kan gebeuren? Jij bent fearless en stoer. Wees de baas over je eigen angsten. Op vrijwel elke situatie is er een oplossing. Mocht je een ongelukje krijgen, dan geef je gewoon netjes de schade door en lost de verzekering het voor je op. Zolang je goed oplet en voldoende afstand houdt, dan kan er vrij weinig fout gaan. Geef jezelf even een peptalk voordat je de weg opgaat. Je zult zien dat je mindset op deze manier veel positiever wordt.

2. Zoek de route van tevoren op

Moet je ergens heen waar je nog nooit bent geweest? Je voelt de zenuwen al opkomen. Licht paniekerig komen de worst-case scenario's in je hoofd voorbij. Niet doen! Stop met negatieve gedachtes en probeer in oplossingen te denken. Wat vaak helpt is om de onbekende route alvast even te bekijken op Google Maps. Check ook even de streetview van de plaats waar je naartoe moet. Zo zie je meteen hoe de straat eruit ziet en waar je kunt parkeren. Op deze manier wordt het onbekende toch iets meer bekend, waardoor je minder gespannen de weg op kunt.

3. Zet een leuk muziekje aan

Muziek helpt echt te ontspannen. Zeker als het muziek is die jij helemaal geweldig vindt. Creëer van je auto een ontspannen plek. Zet je favoriete afspeellijst op en gaan. Het is trouwens ook bewezen dat het keihard meezingen op je favoriete nummers een positief effect heeft op je stresslevel. Dus leef je uit!

ZIngen in de auto

4. Daag jezelf uit

Gooi jezelf niet meteen in het diepe, of toch wel? Stapje voor stapje kom je er wel. Daag jezelf uit om naar een onbekende plek toe te rijden. Dit hoef je niet meteen de eerste keer solo te doen. Vraag een vriend of een vriendin mee, als dat je een fijn gevoel geeft. Is het gelukt? Daag jezelf dan de volgende keer iets meer uit, door dit keer er wel alleen op uit te gaan. Blijf dit herhalen. Stel eens voor aan je vrienden om vaker te rijden en je zult merken dat hoe vaker je achter het stuur kruipt, hoe beter het autorijden gaat.

5. Uiteindelijk gewoon doen

Met ervaring wordt je rijangst steeds minder. Echt waar. Op gegeven moment wordt het zo vanzelfsprekend om auto te gaan rijden, dat je het zelfs misschien leuk gaat vinden. Gewoon doen!

6. Beloon jezelf

Ben je ergens heen geweest waar je nooit kwam? Of heb je de auto mooi geparkeerd? Stukje voor stukje overwin je de angst. Wees ook echt trots op wat je bereikt hebt, want je bent gewoon goed bezig. Trakteer jezelf op iets lekkers of koop die nieuwe leuke schoenen, want je hebt het goed gedaan! Succes.

Ook interessant: 5 handige apps om je op weg te helpen.

Gerelateerd

Hoeveel kost mijn lespakket?

Proefrijles
Spoedcursus
Lespakketten
Locaties
Blog
carcrossmenu
×